تصفیه روغن سوخته


ممکن است تعجب آور باشد که تحت شرایط عادی ، روغن را نمی توان به راحتی از بين برد و تنها قابليت آلوده پذيري را دارد و به راحتی توسط حلال های دیگر آلوده مي شود. این ویژگی باعث می شود قابليت بالقوه براي جذب آلودگي داشته باشد و نبايد اجازه داد كه وارد محيط زيست شود. تنها راه و بهترين گزينه بازيافت است بصورتي كه به حالت اوليه برگردد و بتوان از آن استفاده مجدد كرد .براي توليد روغن موتور حداقل 8 نوع افزودني اضافه ميشود و اين افزودني ها پس از بازيافت بصورت قير بدست مي آيد. در ايران تعداد كمي از شركتها از اين آسفالت باقي مانده فرآيند استفاده ميكنند و بيشتر شركتها تصفيه به دفن غير اصولي ميپردازند ، كه موجب آلوده كردن محيط زيست ميگردد . اما ارزش اين آسفالت زياد است و ميتوان از آن بخوبي استفاده و داراي ارزش اقتصادي بالاي مي باشد.

روشهاي بازيافت

1-به طور سنتی ، روغن هاي سوخته در ايران به دو روش در كارخانه هاي فعال بازيافت ميشود :

1- روش اسید/كلي، که در حال حاضر سازمان محيط زيست اجازه احداث كارخانه جديد نميدهد

معايب اصلي : آلاینده های سنگین را به محیط زیست وارد ميكند ، هزينه بازيافت بالا ، زمان طولاني توليد ، كيفيت پايين محصول

2- 2-روش خاك كه چند سالي است در بعضي از مناطق اين روش استفاده ميشود

معايب اصلي : آلاینده های سنگین را به محیط زیست وارد ميكند ، هزينه بازيافت بالا ، زمان طولاني توليد ، كيفيت پايين محصول



الف- روش اسيد /كلي

اگرچه این روش امروزه در بيشتر دنيا ممنوع است، ولي بصورت مختصر شرح داده ميشود :

مرحله 1 : روغن سوخته در ديگ جوش حرارت داده ميشود تا آب و هيدروكربنهاي سبك تبخير شود و تا دماي 380 درجه و به مدت 12 ساعت ادامه دارد

مرحله 2: پس از سرد شدن روغن جوشيده شده به واحد اسيد زني برده ميشود تا اسيد شوي شود و آسفالت گيري شود لجن تشكيل شده در ته مخزن جمع ميشود .

این آسفالت حاوي آلاینده های روغن است، از جمله فلزات و برخی از مواد افزودنی روغن ، و به اين شكل نميتوان دفن شود و بايد خشك شود و سپس دفن گردد.اين روش گران و پر هزينه و در بعضي مناطق امكان دفن وجود ندارد

ب روش بازيافت با حلال

روش استخراج با حلال در حال حاضر در بعضي از كشورها استفاده ميشود . و در بيشتر كشورها از پروپان استفاده ميشود ولي تمام آلاينده ها را نميتواند حذف كند اين فرآيند در فشار اتمسفر و در راكتور استخراج صورت ميگيرد به اين صورت كه با اضافه كردن درصد مشخصي از حلال به راكتور وارد شده و آلودگي ها در پروپان حل ميشوند و به دليل سبكي پروپان بالا ميروند و روغن نامحلول پايين ميرود و بصورت جداگانه استخراج ميشود . در اين روش حلال و آلودگي ها به برج تقطير وارد ميشوند و پروپان تبخير و سپس سرد ميشود و مواد آسفالتي بدست مي آيد.

ج- تقطير تحت خلاء

این روش در بيشتر كشورهاي دنيا استفاده ميشود و بهترين بازدهي و كمترين آلودگي را ايجاد ميكند به اين صورت كه

روغن سوخته (تحت خلاء) تبخير شده و آسفالت از پايين برج خارج ميشود .

محصولات توليدي شامل :آب ، نفت ، روغن سبك، قير و روغن پايه 150 و 500

البته روش تقطير ملكولي با چندين شيوه مختلف ميتواند اجرا شود.

خاک رنگبر استفاده شده براي رنگ بري در فرآيند بازيافت با حداقل 20% از روغن اشباع شده و مناسب است براي سوزاندن در كورهاي آجرپزي يا سيمان.خاك مصرفي در بعضي از كشورها كشورها بازيافت ميشود .

به طور معمول، فرایند بازيافت شامل اضافه كردن حلال برای استخراج روغن از خاك ، خاك بدست آمده با اسید دوباره فعال ميشود. سپس خاك احیا شده را ميتوان بصورت نامحدود استفاده كرد،

اقتصاد روش

الف - كاهش انرژي گرمايشي

- كاهش پروسه توليد و نيروي كار

- كاهش مدت زمان توليد نهايي

- كاهش مصرف خاك رنگبر تا 5-8%

ميتوان گفت اقتصادي ترين روش بازيافت است

ب - بالاترين کیفیت محصول نهايي در حد ويرجين ، علاوه بر این ، كاهش مراحل پالایش بر روی محصول جانبي ، که در حال حاضر در کوره سوزانده ميشود يا با قيمت پايين به فروش ميرسد .




برچسب ها: "روغن سوخته" "تصفیه روغن" "نفت" ,
[ بازدید : 303 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ جمعه 8 آبان 1394 ] [ 18:16 ] [ عبداله حیدری ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر